تبلیغات
مهتاب موعود - مرز میان اخلاص و ریا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            فروغ مهتاب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من



امام‌ خمینی‌(ع‌) پس‌ از شكستن‌ سد، دروازه‌های‌ حكمت‌ و معنویت‌ قرآن‌ را به‌سراسر جهان‌ گشود و همچون‌ خورشید فروزان‌ و ماه‌ درخشان‌ در آسمان‌ دین‌، پرده‌ ازحقایق‌ قرآن‌ و ‌ كلمات‌ ائمه‌ اطهار(ع‌) برداشت‌ و دنیای‌ قرن‌ بیست‌ و یكم‌ را به‌دانشگاهی‌ بس‌ شگرف‌ در فراگیری‌ الفبای‌ زبان‌ عرفان‌ علوی‌ تبدیل‌ كرد و همچنین‌ ابواب‌كرامت‌ و اسرار قدرتهای‌ خارق‌العاده درونی‌ را به‌ روی‌ انسان های‌ این‌ عصر، بالاخص‌مشتاقان‌ فتوت‌ و جوانمردی‌ خویش،‌ باز نمود. استاد یعقوب قمری شریف آبادی
نظر شما در مورد وبلاگ من چیست؟





برچسبها
در آیات قرآن کلمه (فی سبیله الله) فراوان به کار رفته ( 70 بار) و این هشداری است که انسان‌ها مواظب اعمال و نیات خود باشند که این اعمال و نیات در راه خدا باشد نه برای خدا و انگیزه های نفسانی مانند جاده خطرناکی که تابلو های هشدار دهند ه فراوانی در آن نصب می‌کنند، بندگی خدا هم راهی است. که لغزشهای فراوانی دارد و این همه تاکید، هشداری برای دوری از انحراف‌هاست. به خصوص در عبادات، که بدن (قصد نیت) و (نیت خدایی) کمترین ارزشی ندارد.
ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانیت ضمیر و صفای باطن و بصیرتی به همراه دارد که انسان را در پیچ و خم‌های زندگی و بن بست ها و مشکلات، هدایت می‌کند. همچنان که در روایت وارد شده است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند : اگر برای هدا اخلاص ورزیده، خداوند همه چیز، حتی گزندگان و در زندگی زمین و پرندگان هوا را از شما می‌ترساند (1) همچنین پیامبر (علیه السلام) فرمودند : هر بنده ای که چهل با مداد برای خدا اخلاص ورزد خداوند چشمه های حکمت را از دلش به زبانش جاری می‌سازد. (2) البته نتایج بسیاری برای اخلاص کردن عمل وجود دارد که ما به همین مقدار اکتفا می‌کنیم و تمام این نتایج را در مقابل یک روایتی که در مورد ریا وارد شده قرار می‌دهیم و با خوانندگان عزیز و گوشزد می‌کنیم که خیلی زیاد باید مراقب اعمال خود باشند و هرگز به اعمال خود مغور نشوند. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : { خداوند عملی را که در آن به وزن دره ای 0 خردلی ریا باشد نمی‌پذیرد }(3)
پس شاید شما نیز در اعمالتان (به اندازه خزدلی) غیر خدا را راه داده باشید و عذاب سختی در انتظارتا باشد.
پس به شما سفارش می‌کنم که این تحقیق را حتماً بخوانید و اعمال و نیات خود را با صحبتی‌هایی که از وعده های الی و عقوب هایی که در انتظار شماست تنظیم کنید و پایان خوش را برای عمر خود رقم بزنید

تعریف واژه اخلاص :

1. خالی بودن قصد و نیت از هر شائبه غیر خدایی و انجام اعمال عبادی بدون ملاحظه نظر مردم.
2. تصفیه قلب، گفتار، رفتار.
3. شاهدی به جز خدا برای اعمال خود مطالبه ننمودن.
4. یعنی اینکخ انسان دوست نداشته باشد در کاری از او تعریف کنند.

تعریف واژه ریا

1. طلب اعتبار و یافتن جایگاه در دل مردم با اعمال پسندید ه و یا به خود بستن صفات و علائمی که دلالت بر داشتن صفت نیک کند مانند : اظهار بیحالی جهت فهماندن کم خوراکی و روزه بودن و بیداری شب و قصد نفوذ در قلوب مومنین به وسیله انجام عبادت (ارادت العباد بطاعه الله).
2. انجام نیکی‌ها برای نشان دادن به دیگران.
3. گفتن کارهای خوب خود برای دیگران (4)
آیات : (لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکم أَحْسَنُ عَمَلا) (5) { تا بیازماید شما را که کدام کردار بهتر دارید } امام صادق صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمودند : { مقصود از کردار بهتر، کردار بیشتر نیست ولی کردار درست‌تر است، درستی کردار ترس از خدا است و به قصد پاک و خوش کرداری، سپس فرمود : کردار را تا به آخر پاک و با اخلاص نگهداشتن از خود آن کردار سخت‌تر است، کردار پاک آن است که مقصودت از آن ستایش احدی جز خدای عزوجل نباشد، نیت بهتر است از کردار، هلا خود نیت هم کرداری است } (6)
(إِلَّا مَنْ أَتیَ اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیم) (7) { جز کسی که نزد خدا آید با دلی سالم }
امام صادق (علیه السلام) { دل سالم آن دلی است که نزد خدا آید و جز او در آن نباشد، فرمود : هر دلی شرک و شک دارد ساقط است، و همانا زهد در دینا را خواستند برای آنکه دلشان فارغ باشد برای آخرت }(8)
(فَمَن کاَنَ یَرْجُواْ لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدَا) { هر که امیدوار لقاء پروردگارش باشد پس باید کار خوب کند و شریک نکند در عبادت پروردگارش احدی را }
امام صادق (علیه السلام) در ذیل این روایت فرمودند : { مردی است کار ثوابی می‌کند ولی مقصود او رضای خدا نیست و همانا می‌خواهد نزد مردم خوب شمرده شود؛ دوست دارد که مردم آن را بشنوند، این است که در عبادت پروردگار خود شریک گرفته، سپس فرمود : هرگز هیچ بنده ای نیست که نهانی کار خیر می‌کند و روزگار بگذرد تا اینکه خدا کار خیر او را آشکار سازد، و هیچ بندهای نیست که کار بدی در نهانی کند و روزگار بگذرد تا آنکه خدا کار بد او را آشکار سازد }(9)
(لَأُغْوِیَنهَُّمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِین) (10)
{(شیطان گفت) همه فرزندان آدم را منحرف می‌کنم مگر بندگان خالص شده تو را }
(وَ مَا أُمِرُواْ إِلَّا لِیَعْبُدُواْ اللَّهَ مخُْلِصِینَ لَهُ الدِّین) (11)
{ دستور داده نشدند مگر به عبادت و پیروی خالصانه از دین او }
(یُرَاءُونَ النَّاسَ وَ لَا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا) (12)
{ منافقین اهل ریا کاری برای مردم هستند و به یاد خدا نیستند مگر اندکی }
(فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتهِِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ * وَ یَمْنَعُونَ الْمَاعُون) (13)
{ وای بر نمازگزاران * کسانی که در نماز غافل اند * آنانکه برای ریا کاری عبادت می‌کنند * آنانکه حقوق مالی خود را پرداخت نمی‌کنند }
(وَ اجْتَبَیْنَاهُمْ وَ هَدَیْنَاهُمْ إِلیَ صرَِاطٍ مُّسْتَقِیمٍ * ذَالِکَ هُدَی اللَّهِ یهَْدِی بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِه وَ لَوْ أَشرَْکُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا کاَنُواْ یَعْمَلُون) (14)
{ آنان را برگزیده و با سوی صراط مستقیم هدایتشان کردیم، این است هدایت خدا که هر کس را بخواهد از بندگان خود بدان هدایت می‌فرماید و اگر شرک بورزند اعمالشان بی ثمر می‌شود }
علامه طباطبایی می‌فرمایند : (15) شرک برای انبیاء – با اینکه خداوند برگزیده و هدایتشان کرده – ممکن است و اجتبا و هدایت الهی مجبور به ایمانشان نکرده همچنان که به پیامبر فرمودند : .... رسالت را اعلام کن والّا رسالت را نرسانده ای ... } (16)
(عَیْنًا یَشْرَبُ بهَِا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونهََا تَفْجِیرًا) 17* إِنمََّا نُطْعِمُکم لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکم جَزَاءً وَ لَا شُکُورًا (18)
{ چشمه ای که بندگان خالص خدا از آن می‌نوشتند { و به دلخواه خویش } جاری‌اش می‌کنند }
اهل بیت (علیه السلام) چند قرص نان افطار داشتند و آن را انفاق کردند و فرمودند : فقط برای رضای خداوند : به شما غذا می‌دهیم، نه مزدی از شما می‌خواهیم و نه انتظار تشکر از سوی شما را داریم پس خداوند به ازای این چند جمله و کاری که خالصانه کردند در ایات بعد مزد آن‌ها را بیان نموده است. که هر کس برای خداوند عملی را انجام دهد از خداوند هم مزد کی گیرد. اما مزد آن‌ها :
1. (فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ) «خداوند آن‌ها (اهل بیت) را از شر روز قیامت، حفظ می‌کند»
2.(وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً) «خداوند آن‌ها را در روز قیامت، ملاقات می‌کند، در حالی که غرق شادی و سرورند»
3.(وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً) «پاداش شکیبایی آن‌ها بهشت است»
4.(وَ حَریراً) «لباس حریر به آن‌ها داده می‌شود»
5. (مُتَّکِئینَ فیها عَلَی الْأَرائِک) «در بهشت، بر تختهای تکیه می‌زنند»
6.(لا یَرَوْنَ فیها شَمْسا) «گرمای آفتاب را نمی‌بینید» (اذیتی از آفتاب نمی‌بینند)
7.(وَ لا زَمْهَریراً) «شرمای شدید به آنها نمی‌رسد»
8. (وَ دانِیَةً عَلَیْهِمْ ظِلالُها) «سایه های باغ بهشت بر آن‌ها فرو می‌افتد»
9. (وَ ذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلیلاً) «چیدن میوه های باغ‌های بهشت برای ا» ها آسان است
10.(وَ یُطافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّة) «گرادگرد آنان، ظرف‌هایی از نقره است»
11.(وَ أَکْوابٍ کانَتْ قَواریرَا. قَواریرَا مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوها تَقْدیراً)
«قدح‌هایی بلورین از نقره که آن‌ها را در اندازه های مناسب آماده کرده‌اند، نزد شان است»
12.(وَ یُسْقَوْنَ فیها کَأْساً کانَ مزاج‌ها زَنْجَبیلاً)
«از جام‌هایی که طعم زنجبیل دارند، نوشانیده می‌شود»
13.(عَیْناً فیها تُسَمَّی سَلْسَبیلاً)
«در بهشت آنان، چشمه ای است که سلسبیل نامیده می‌شود»
14.(وَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً)
«در گرد آنان نوجوانان (خدمات گزاران بهشتی) همیشه می‌گردند که هر گاه آنان را بینی، گمان کنی که گوهرهایی پراکنده هستند»
15.(وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعیماً)
«هر بار که نگاه کنی، نعمتی را که به آن‌ها عطا شده، خواهی دید»
و ادامه نعمت‌هایی که خداوند به خاطر چند قرص نان با اخلاص، عطا نموده است را می‌توانید به ادامه آیات سوره دهر (انسان) مراجعه نمایید (19)
روایات :
امیر المومنین «علیه السلام» فرمود : ریا کار و خود نما سه نشانی دارد : هنگامی که در برابر مردم باشد، نشاط به عبادت دارد، و چون تنها است کسل و تنبل است، و دوست دارد در هر کارش او را ستایش کنند (و به او آفرین گویند) (20)
در اخبار قدسیه وارد شده است که : لا اخلاص سری است از اسرار من؛ به ودیعت می‌گذارم آن را در دل هر یک از بندگان خود، که آن را دوست داشته باشم (21)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : سه چیز است که دل مرده مسلمان در آن‌ها آمیخته با نا خالصی نمی‌شود : کار مخلصانه برای خدا، خیر خواهی و نصیحت رهبران مسلمان و همراهی با مراجعه مسلمانان (22)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : فرشتگان نگهبان (اعمال) با خوشحالی عمل بنده را بالا می‌برند ... حجاب‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کنند تا آن که در برابر خدای سبحان می‌ایستند و می‌گویند عملی صالح و دعایی آورده‌اند. خدای تعالی می‌فرماید : شما نگهبانان عمل بنده من هستید و من ناظر درون اویم. او این عمل را برای من انجام نداده است؛ لعنت من بر او باد (23)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : در روز قیامت، ریا کار را به چهار نا می‌خوانند، و می‌گویند :
ای کافر! (از آن رو که از جهت عقیده، خدا را نادیده گرفته است)
ای فاجر! (از آن جهت که کاری برای غیر خدا، خروجی از مرز عبودیت و بندگی و هدف آفرینش است)
ای غادر! (به آن سبب که با این خصلت، خیله گری کرده است)
ای خاسر! (چرا که از نظر نتیجه، عمری را از دست داده و چیزی به کف نیاورده است)
عمل تو فاسد، و اجر تو باطل شده، تو را امروز در پیش ما نصیبی نیست؛ برو امروز مزد خود را از آن کس بگیر که عمل از برای او می‌کردی (24)
زراره می‌گوید : به امام باقر (علیه السلام) گفتن : مردی کار خیری می‌کند و دیگری او را می‌بیند و این صاحبکار از اطلاع آن شخص دیگر شاد می‌شود؟ فرمود : عیب ندارد، کسی نیست مگر اینکه دوست می‌دارد که میان مردم برای او کار خوبی ظاهر شود، به شرط اینکه سبب اقدام به این کار خیر صرف خود نمایی و جلب توجه مردم نباشد (25)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آل) فرمودند : عالمان همه به هلاکت در افتند مگر آنان که به علم خود عمل کنند و عاملان همه هلاک شوند، مگر آنان که از روی اخلاص کار کنند و مخلصان در خطرند (26)
امام باقر «علیه السلام» فرمودند : هیچ بنده ای چهل روز ایمان خالص به خدا نیارد یا فرود : خدا را چهل روز به نیکی یاد نکند جز آنکه خدا او را نسبت به دنیا زاهد سازد و درد و دوای دنیا را به او بنماید و حکمت را در دلش پابر جا کند و زبانش را بدان گویا سازد (27)
امام علی «علیه السلام» : درباره اخلاص و ریا احادیثی بیان نمودند که به ذکر آنها می‌پردازیم :
الْإِخْلَاصُ غَایَةٌ : اخلاص غایت (عبادت و طاعت الهی) است (28)
الْإِخْلَاصُ غَایَةُ الدِّینِ : اخلاص، غایت و حد نهایی دین و آیین است (29)
لَا یُدْرِکُ أَحَدٌ رِفْعَةَ الْآخِرَةِ إِلَّا بِإِخْلَاصِ الْعَمَلِ وَ تَقْصِیرِ الْأَمَلِ وَ لُزُومِ التَّقْوَی (30)
هیچ کس به رتبه والای آخرت نرسد مگر به اخلاص عمل و کوتاه کردن آرزو و ملازمت تقوی الهی
أَخْلِصْ تَنَلْ : خالص گردان عمل خود را تا (به مراتب عالیه کمالی انسانی) برسی (31)
ان أدنی الریا شرک : به راستی که پاییین ترین مرتبه ریا و خودنمایی، شرک است (32)
اعْمَلُوا فِی غَیْرِ رِیَاءٍ وَ لَا سُمْعَةٍ فَإِنَّهُ مَنْ یَعْمَلْ لِغَیْرِ اللَّهِ یَکِلْهُ اللَّهُ إِلَی مَنْ لِمَنْ عَمِلَ لَه : کاری را که می‌کنید از روی خود نمایی و شهرت انجام ندهید، زیرا کسی که برای غیر خدا عملی انجام دهد خدای سبحان او را به همان کس وا می‌گذارد که عمل را برای او انجام داده است (33)

حقیقت اخلاص:

ابو حامد غزالی، بعد از بازگو کردن سخنان بزرگ درباره حقیقت اخلاص، می‌گوید : در این باره اقوال زیاد است ولی با روشن شدن حقیقت، نقل همه آن‌ها فایده ای در بر ندارد. بیان کافی و شافی در این موضوع همان بیان سرور جهانیان است. که وقتی از آن حضرت درباره اخلاص سوال د، فرمود : اخلاص آن است که بگویی پروردگار من خداست و سپس، همچنان که فرمان داری، بر این گفته خویش پایدار مانی یعنی هوی و هوس و نفس خود را نپرستی و جز پروردگارت را پرسش نکنی و در عبادت او، همچنان که خداوند فرمانت داده است، پشتکار به خرج دهی، این اشاره به چشم نداشتن به هیچ چیز جز خدای عزوجل است و این همان اخلاص حقیقی است (36)

ریشه اخلاص چیست؟ و مخلص چه کسی است؟

در روایت وارد شده است که ریشه اخلاص نومید شدن از دست مردمان است. (39)
و همچنین بیان می‌فرمایند که اولین گام اخلاص چشم امید بر کندن از دست مردمان است. (40)
در قرآن در آیه 99 سوره حجر می‌فرماید : وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتیَ یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ (آنقدر عبادت کن تا یقین به تو برسد) پس انسان هر چه قدر از مرحله یقین فاصله داشته باشد از اخلاص دورتر است و این اخلاص از عبادت بدست می‌آید.
در مخلصین تعبیرات موجود دارد که به بیان آنها می‌پردازیم : جیرئیل (علیه السلام) - در پاسخ به سوال پیامبر از اخلاص - : مخلص کسی است که از مردم هیچ نخواهد تا خود بدان یابد و هر گاه بدان دست یافت خشنود شود و هرگاه چیزی از آن نزدش باقی ماند به دیگران بخشد؛ زیرا کسی که از مخلوق چیزی نخواهد به عبودیت برای خدای عزوجل اقرار کرده است و چون به نیاز خود رسید و خشنود گشت از خدا خشنود شده است و خدای تبارک و تعالی از او خشنود است و هرگاه آنچه برایش باقی مانده برای خدای عزوجل ببخشد به مرتبه اعتماد به پروردگارش رسیده است. (41)
مخلص : کسی است که انتقاد یا تمجید مردم در عمل به تکلیف او، بی تاثیر باشد و انسان به وظیفه عمل کند، چه بدانند و تشکر کنند، یا بی خبر باشند و ناسپاس. (42)
مخلص : هر کس که خدا عبادتش را قبول کند و از او راضی باشد مخلص است، گرچه عملش اندک باشد و هر کس خدا او را نپذیرد مخلص نیست؛ هر چند اعمالش بسیار باشد (43)
مخلصین : کسانی اند که باید یاری الهی به وادی اخلاص رسیده‌اند و از تیر رس شیطان مصون گشته‌اند و مقامشان بر تر از مخلصینی است که به سوی وادی اخلاص قدم بر می‌دارند و هنوز در تیر رس شیطانند. (44)

در روایات 4 چیز را جزء نشانه های مخلص شمرده‌اند :

1. قلبی سلیم دارد.2. اعضاء و جوارحش تسلیمند. 3. خیرش به دیگران می‌رسد. 4. و از بدی کردن خود دار است. (45)
برای اخلاص مراتبی وجود دارد که برای هر مومن به حسب معرفتی که نسبت به ذات باری تعالی دارد، مرتبه ای از اخلاص هست که دست یابی به غیر از آن مرتبه برای او امکان ندارد، مگر اینکه پایه معرفتش بالا رود و به مرتبه بالاتری از معرفت ارتقاء یابد.

اما این بالاترین مرتبه اخلاص و پایین‌ترین مرتبه اخلاص چیست؟

بالاترین مرتبه اخلاص، اخلاص صدیقین است که این اخلاص میسر نیست مگر اینکه از همه خواهشهای نفسانی دست برداری، و پشت پا بر هوی و هوس بزنی و دل خود را مشغول فکر و صفات و افعال پروردگار خود نمایی، و وقت خود را به مناجات او صرف کنی، تا انوار جلال و عظمت او بر ساحت دل تو پرتو افکند و محبت و انس با او در دل تو جای گیرد.
پست‌ترین و پایین‌ترین مرتبه اخلاص که آن را اخلاص اضافی می‌گویند آن است که در عمل خود قصد وصول به ثواب، و خلاصی از عقاب داشته باشد؛ و بسا طاعت و عبادت که آدمی در انجام آن خود را به زحمت می‌اندازد و آن را خالص از برای خدا می‌پندارد و حال آنکه در آن خطا کرده و به آفت آن هم بر نخورده است.
شاید شما عزیزان با خود بگویید :
ایا با این همه تفسیر و توضیحات، راهی برای ما وجود دارد که خالص شویم؟

ریا

در ابتدای بحث تعریف واژه ریا بیان شد. ما بحث را با روایتی از امام صادق (علیه السلام) مزین و آغاز می‌کنیم؛ امام صادق (علیه السلام)، فرمودند : نگهداری از کار خیر، از خود کار خیر سخت‌تر است، (روای) گفت : نگهداری از عمل چیست؟ فرمود : مردمی صله ای می‌کند و خرجی در راه خدای یگانه و بی شریک می‌نماید و ثواب کار خیر در نهانی برای او نوشته می‌شود، سپس آن را یاد آوری می‌کند و اظهار می‌نماید، و از دفتر کار خیر نهانی، محوی می‌شود و در دفتر کار خیر آشکار نوشته می‌شود، و باز آن را یاد آوری می‌کند و اظهار می‌دارد و یک عمل ریاء و خود نمایی برای او نوشته می‌شود. (49)
ریا و اندک باشد در روایات شرک نامیده شده است پس هر گاه در دل انسان ذره ای محبت به مدح، و ستایش و بغض و مذمت باقی مانده باشد، چنین کسی نباید به خلاصی از جمیع وجوه این شرک اطمینان داشته باشد؛ زیرا که این نو شرک امری پنهان، و بلکه از هر پنهانی پنهان‌تر است.

علامات وجود ریا (شرک) در انسان :

1. از علامات وجود شرک در انسان، این است که اگر کسی او را در حال عبادت دید، نشاطش افزون شود. نمی‌گوییم اگر کسی او را در حال عبادت دیدد، عبادتش را بیشتر کند؛ بلکه نشاطش زیادتر شود.
2. علامت دیگر اینکه هر گاه عبادت‌های پنهانی‌اش آشکار شود، قلبش احساس راحتی کند و روحش لذت ببرد.
3. علامت دیگر این است که انسان به واسطه اعمالش خود را برتر از کسانی که آن اعمال را به جا نمی‌آوردند، ببیند و از مردم توقع اکرام و مسامحه در معامله با خودس را داشته باشد (50)

ریشه و منشأ ریا چیست؟

1. طمع درمال و منافع مردمان است.
2. محبت مدح و ستایش مردمان است و لذت بردن از ان
3. کراهت از مذمت و ملامت ایشان که می‌خواهد به واسطه آن، آنچه می‌نماید به مردم از افعال حسنه و اوصاف جمیله، ایشان او را ثنا گویند و از صلحا و اخیارش خوانند.
4. جهل افراد به علم خداوند در مورد احوال و امور دنیا. (51)

علاج ریا

کسی که می‌خواهد معالجه این مرض مهلک را نماید باید :
1. در قطع اصل ماده آن سعی کند و علاج طمع و محبت مدح و ستایش و کراهت ذم و نکوهش را نماید.
2. متذکر ضرر و مفاسد ریا شود و با خود بگوید چگونه من مدح و ثنای بندگان ضعیف را می‌کنم و به امید دست مردم سودا می‌کنم و عبادت خود را با طل می‌کنم.
3. خود را عادت دهد به پنهان داشتن عبادت و در هنگام عبادت در را ه روی خود ببندد. (52)

نتیجه گیری :

اما حسن عسگری (علیه السلام) فرمودند: اگر همه دنیا را یک لقمه کنم و آن را در دهان کسی گذارم که از روی اخلاص خدا را عبادت کند، به نظرم در حق او کو تاهی کرده‌ام (56)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : آهنگ شرک در امتم پنهان‌تر است؛ از آهنگ جنبیدن مورچه سیاه بر روی پلاس سیاه در شب تار (57)
شداد بن اوس، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را درحال گریه دید. علت را جویا شد. حضرت فرمود : از ترس شرک، نسبت به امتم نگرانم. نه این که آنان بت و خورشید و ماه را نپرستند بلکه اعمال خود را ریا کارانه انجام دهند (58)
این روایات را در نتیجه بحث بیان کردیم که باز به عزیزان اهمیت موضوع ا گوشزد کنیم و بگوییم بنده باید با تمام جدیت و همت خود را برای اصلاح عمل و پاک نمودن آن از آفات و هوی هوس بکار گیرد؛ و اگر بتواند یک بار با دل، عمل، روح، باطن و تمام اعضای خود بگوید : «لا اله الا الله» بهتر از این است که در تمام عمر شب‌ها را به عبادت ایستاده، روزها را روزه گرفته و همیشه در حال ذکر با شد ولی عمل او از آنچه گفتیم، خالص نباشد.
کا رکوچکی که با نیت خالصانه صادقانه همراه باشد بهتر از کارهای زیادب است که خلوص و صداقت در ان نباشد؛ حتی اگر چندین هزار برابر باشد و این مطلب به خوبی از عبادتهای حضرت آدم (علیه السلام) و شیطان فهمیده می‌شود، زیرا عبادتهای چندین هزار ساله شیطان او را از جاودانگی در آتش نجات نداد ولی یک توبه حضرت آدم (علیه السلام) باعث بخشش خطا و برگزیدن او شد. بحث را با سخنی زیبا از امیر المومنین (علیه السلام) به پایان می‌بریم، امیر المومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه می‌فرماید : عده ای خدا را به امید بهشت می‌پرستند، این عبادت تاجران است. برخی از روی ترس از دوزخ عبادت می‌کنند، این عبادت بردگان است. اما آزاد مردان، خدا را به سپاس نعمت‌هایش عبادت می‌کنند (59) ما باید ببینیم جزء کدام قسم از عبادت کنندگان هستیم.
منبع: راسخون





نوع مطلب :
برچسب ها :
          
دوشنبه 2 مرداد 1391
دوشنبه 1 خرداد 1396 00:40
Howdy! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this
website? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had
problems with hackers and I'm looking at options for another
platform. I would be great if you could point me
in the direction of a good platform.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:55
Everything is very open with a really clear clarification of the issues.
It was truly informative. Your website is extremely helpful.

Thank you for sharing!
جمعه 13 مرداد 1391 17:35
همه زیبایی رو دوست دارد. اما زیبایی چیه و کجا باید پیداش کرد؟بعضیافکر میکنن زیبایی تو چهره است و برخی معتقند تو لباسه.اما یه زیبایی هست که بهترین نوع زیباییه و اگه اون نباشه هیچی زیبا نیست.
اگه میخواهیم بدونیم بهترین زیبایی ها چیه کلام دلنشین کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام را بشنویم که فرمود:
برای ادامه مطلب به آدرس serat.mihanblog.com/post/140
سر بزنید و پس از مطالعه با نظرهای خوب خود کمک کنید مطالب مفیدتری در وبلاگ قرار دهیم. در ضمن اگر افتخار بدهید میتوانید مرا لینک کنید
http://serat.mihanblog.com/post/140

چهارشنبه 4 مرداد 1391 01:28
سلام

(برای اولین بار)

وبلاگ MRM شــما را به تبادل بنر و لوگو ، دعـــــــوت مــی نمایـد
جهـــــت تبادل بنر یا لوگو با مــــــا و سایر وبلاگ ها مــــی توانیـد
کد زیر را در قســـمت تنظیمــــــــــــــــات وبلاگ خود کپی کـــرده
سپس بنر خود را به همـــــــــــراه شرح مختصـــــــری از وبلاگتـان
برای ما ارسال کنید تا بنر شما در تمام وبلاگ هـــــــــــــای عـضو
قرار بگیرد . در ضمن در صورت نداشتن بنر ما به طـــــــــــور رایگان
بنـــــــــــــر شما را طراحی خواهیم کرد . در این صورت دیگر نیازی
به ارســـــــــــــال مشخصات از طریق ایمیل نیست و می توانیددر
قسمت نظـــــــــرات شرح مختصری از وبلاگتان به همــراه نشانی
وبلاگتان را برای ما ارسال کنید .



کد :

داخل وبلاگ درج شده است

http://mrm.niloblog.com/post/112




آدرس ایمیل جهت ارسال مشخصات :

mrmavvalin@yahoo.com



وبلاگ ها و وب سایت های که تا الان در این سیستم عضو شده اند:


http://bartar.niloblog.com/

http://mrm.niloblog.com

http://kotshalvar.persianblog.ir/

http://mehdiansari.niloblog.com/

http://nafes_paez.loxblog.com/

http://antigirl.niloblog.com/

http://topsoft.niloblog.com/

http://havadar56fh.niloblog.com/

http://nlio.niloblog.com/

http://music-baran.niloblog.com/

http://unifriends.vcp.ir/

http://aez.niloblog.com/

http://mansour91.lxb.ir/

http://saeghe-f135.mihanblog.com/

http://sms91.niloblog.com/

http://www.kafechat.ir/

http://mrmm.mihanblog.com/

http://ansari-1378.niloblog.com/

http://top5.loxblog.net/

http://www.razhayeman.loxblog.com/

http://yourfreetime.mihanblog.com/

http://khandeh-dar.loxblog.com/

در ضمن تمامی بنرها توسط ما و رایگان طراحی شده است
سه شنبه 3 مرداد 1391 00:11
سلام
مطلب خیلی کاملی نوشتین یعنی جای هیچ حرفی نذاشتین فقط چند تا اشکال تایپی داشتین
استفاده کردیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • تعداد کل پست ها :