تبلیغات
مهتاب موعود - اربعین حسینی و اسرای كربلا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            فروغ مهتاب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من



امام‌ خمینی‌(ع‌) پس‌ از شكستن‌ سد، دروازه‌های‌ حكمت‌ و معنویت‌ قرآن‌ را به‌سراسر جهان‌ گشود و همچون‌ خورشید فروزان‌ و ماه‌ درخشان‌ در آسمان‌ دین‌، پرده‌ ازحقایق‌ قرآن‌ و ‌ كلمات‌ ائمه‌ اطهار(ع‌) برداشت‌ و دنیای‌ قرن‌ بیست‌ و یكم‌ را به‌دانشگاهی‌ بس‌ شگرف‌ در فراگیری‌ الفبای‌ زبان‌ عرفان‌ علوی‌ تبدیل‌ كرد و همچنین‌ ابواب‌كرامت‌ و اسرار قدرتهای‌ خارق‌العاده درونی‌ را به‌ روی‌ انسان های‌ این‌ عصر، بالاخص‌مشتاقان‌ فتوت‌ و جوانمردی‌ خویش،‌ باز نمود. استاد یعقوب قمری شریف آبادی
نظر شما در مورد وبلاگ من چیست؟





برچسبها
بیستم ماه صفر در تاریخ، به عنوان اربعین حسینی مشهور شده است. در برخی از روایات به بزرگداشت این روز اشاره شده است. در حدیثی از امام حسن عسكری زیارت اربعین به عنوان یكی از نشانه‌های مومن شمرده شده است.(1) «اربعین» در منابع، بیشتر به دو رویداد اشاره دارد:
1- روز مراجعت اسرای كربلا از شام به مدینه؛
2- روزی كه جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین(ع) مشرف شد.
اما در اینكه در این روز اسرای كربلا به كربلا رسیده باشند، تردیدی جدی وجود دارد.
شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است:
«روز اربعین، روزی است كه اهل بیت امام حسین(ع)، از شام به سوی مدینه مراجعت كردند و نیز روزی است كه جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین(ع) وارد كربلا شد». (2)
شیخ طوسی در «مصباح المتهجد»(3) و ابن اعثم در الفتوح(4) نیز همین مطلب را ذكر كرده‌اند. میرزا حسین نوری می‌نویسد:
«از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده می‌شود كه روز اربعین روزی است كه اسرار از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آنكه در آن روز به مدینه رسیدند. » (5)
در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به كربلا ذكر كرده است. ایشان می‌نویسد:
«وقتی اسرای كربلا از شام به طرف عراق بازگشتند به راهنمای كاروان گفتند: ما را به كربلا ببر. بنابراین آن‌ها به محل شهادت امام حسین(ع) آمدند. سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...» (6)
ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به كربلا و ملاقات آن‌ها با جابر و عده‌ای از بنی هاشم ذكر كرده است.(7) میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به نقد آن پرداخته است. (8)

رسول جعفریان می‌نویسد:
«شیخ مفید در ارشاد، ابومخنف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الكبری، اشاره‌ای به بازگشت اسرا به كربلا نكرده‌اند». (9)
شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای كربلا را در اربعین از شام به كربلا بسیار بعید می‌داند. (10)
محمدابراهیم آیتی(11) و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای كربلا را در روز اربعین به كربلا، انكار كرده‌اند. شهید مطهری می‌نویسد:
«جز در كتاب لهوف كه آن هم نویسنده‌اش در كتاب‌های دیگرش آن را تكذیب كرده و لااقل تاكید نكرده، در هیچ كتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را تایید نمی‌كند». (12)
اما در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال 61 هجری به كربلا، به نظر می‌رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد. شیخ طوسی می‌نویسد:
«روز اربعین روزی است كه جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا(ص) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین(ع) به كربلا آمد و او اولین زایری بود كه قبر شریف آن حضرت را زیارت كرد». (13)
مرحوم آیتی می‌نویسد:
«جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد كربلا شد و سنت زیارت اربعین امام به دست او تاسیس گردید». (14)
فردی كه به همراه جابر در این روز به كربلا آمده «عطیه بن سعد بن جناده عوفی كوفی» است. آیتی، در خصوصی شخصیت وی می‌نویسد:
«بسیار شده است كه از روی نادانی و بی‌اطلاعی وی را غلام جابر گفته‌اند، در حالی كه او یكی از بزرگترین دانشمندان و مفسران اسلامی است. وی از بزرگان تابعین و از شاگردان عبدالله بن عباس می‌باشد. و تفسیری در پنج مجلد بر قرآن مجید نوشته و از راویان حدیث محسوب می‌شود». (15)
در كتاب بشاره المصطفی آمده است:
عطیه عوفی می‌گوید، به همراه جابر بن عبدالله انصاری به منظور زیارت قبر امام حسین(ع) وارد كربلا شدیم. جابر نزدیك شریعه فرات رفت. غسل كرد و لباس‌های نیكو پوشید ... سپس به طرف قبر مطهر حركت كردیم. جابر هیچ قدمی را بر نمی‌داشت، الا اینكه ذكر خدا می‌گفت. تا به نزدیك قبر رسیدیم. سپس به من گفت مرا به قبر برسان. (16)
من دست او را روی قبر گذاشتم. جابر روی قبر افتاد و غش كرد. سپس من مقداری آب روی صورتش پاشیدم وقتی به هوش آمد سه بار گفت: یا حسین. سپس گفت: ای حسین چرا جواب مرا نمی‌دهی؟! سپس به خودش گفت: چگونه می‌توانی جواب دهی در حالی كه رگ های گلوی تو را بریده‌اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است. شهادت می‌دهم كه تو فرزند خاتم النبین و سید المومنین ... و پنجمین فرد از " اصحاب كساء " هستی ...درود و سلام و رضوان الهی بر تو باد. سپس به اطراف قبر امام حسین(ع) حركت كرد و گفت: السلام علیكم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین ... اشهد انكم اقمتم الصلاه و آتیتم الزكاه و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنكر...» (17)
به نظر می‌رسد روز اربعین روزی است كه اهل بیت امام حسین(ع) از شام به قصد مدینه حركت كرده‌اند. به جز «لهوف»(18) كه جریان ورود اهل بیت امام حسین(ع) را در این روز به كربلا نقل كرده، و البته در كتاب‌های دیگرش هم آن را تایید نكرده است، در منابع دست اول مطلبی در خصوص ورود اسرای كربلا در روز اربعین به كربلا وجود ندارد.

پی نوشت ها:
1- محمد بن محمد بن نعمان، المزار، قم، مدرسه الامام الهادی، چاپ اول،ص 53.
2- محمد بن محمد بن نعمان، مسار الشیعه، بیروت، دارالمفید، 1414، چاپ دوم، ص 46.
3- شیخ طوسی، محمد بن حسن؛ مصباح المتهجد، بیروت، موسسه الشیعه، چاپ اول، 1411، ص 787.
4- ابن اعلم كوفی، احمد؛ ترجمه محمد بن محمد بن مستوفی هروی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، 1372، ص 916.
5- النوری، المیرزا؛ لولو و مرجان، تهران، فراهانی، 1364، ص 154.
6- حسنی، سید ابن طاووس، اللهوف فی قتلی الطوف، بیجا، مهر، 1417ه.ق، ص114
7- حلی، ابن نما؛ مثیر الاحزان، نجف، الحیدریه، 1369ه.ق، ص86.
8- نوری، المیرزا؛ پیشین، ص 152.
9- جعفریان، رسول؛ ناملی در نهضت عاشورا، قم، نشر مورخ، 1386ش، ص 216.
10- قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، بی‌جا، مطبوعاتی حسینی، 1370، ج1، ص 525.
11- آیتی، محمد ابراهیم؛ بررسی تاریخ عاشورا، تهران، صدوق، 1372ه.ش، هشتم، ص139.
12- مطهری، مرتضی؛ حماسه حسینی، تهران، صدرا، 1373، چاپ بیست و یكم، ج1، ص 30.
13- طوسی، محمد بن حسن؛ پیشین، ص 787.
14- آیتی، محمدابراهیم، پیشین، ص 231-230.
15- همان، ص 232-231.
16- برخی نقل كرده‌اند كه جابر در این زمان تقریبا نابینا بوده است.
17- طبری، محمد بن علی؛ بشاره المصطفی، قم، موسسه النشر الاسلامی، 1420، چاپ اول، ص 126.
18- به این نكته نیز باید توجه داشت كه لهوف از منابع دست اول نیست این كتاب در قرن هفتم هجری نوشته شده است.

نویسنده : یدالله حاجی‌زاده




نوع مطلب : مذهبی، 
برچسب ها :
          
پنجشنبه 14 دی 1391
یکشنبه 24 دی 1391 11:28
سلام با ارزوی توفیقات روزافزون از حضرت رحمان
به ماهم سری بزنید
شنبه 23 دی 1391 15:30
زائری بارانی ام آقا بدادم میرسی؟
بی پناهم، خسته ام،تنهابدادم میرسی ؟
گر چه آهونیستم اماپراز دلتنگی ام
ضامن چشمان آهوهابه دادم میرسی ؟


رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) وشهادت امام رضا(ع)
بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد.
جمعه 22 دی 1391 22:25
سلام
رحلت جانسوز حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع)
تسلیت باد .
آماده ی تبادل لینک هستم .
جمعه 22 دی 1391 18:45
سلام کد لوگومو ممنون میشم بذاری وبت گذاشتنی یه خبری به ما بده بازم ممنون

<center><embed src="http://worldprayer.persiangig.com/Saied.swf" quality="high" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="140" height="240" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" allowScriptAccess="always"></embed><center>
<center><div class=li-Sid><a target="_blank" http://my-tools.mihanblog.com/">Banner and Logo</a></div><center>
سه شنبه 19 دی 1391 14:43
سلام
همانطور که نوشته اید در این زمینه اختلافاتی به چشم می خورد ولی باید بحثی هم شود که ایا پرداختن به این اختلاف ایا ثمره عملی ای هم دارد یا خیر ؟
موفق باشید.
پنجشنبه 14 دی 1391 15:45
سلام علیکم
امام علی (ع): در حقیقت خداوند جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه ی پیروزی و یاور خود قرارش داد ، به خدا سوگند کار دنیا و دین جز با جهاد درست نمی شود.

خدا خالق عشق است
حضرت محمد(ص)
گل عشق است
حضرت علی(ع)
وجود عشق است
حضرت فاطمه(س)
مظهر عشق است
حسن بن علی(ع)
نماد عشق است
حسین بن علی(ع)
سالار عشق است

خدایا به آبروی حسین(ع) دستانمان را دریاب و ما را بدان جا رسان که موجب شادمانی یوسف زهرا(عج) است، اربعین سرور و سالار شهیدان را بر همه ی حسینیان تسلیت عرض میکنم، از حضور نورانی شما تشکر و قدردانی می کنم، امید که در دعا و نیایش خود ما را هم شریک فرمائید، محتاج دعای جمله خوبانم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • تعداد کل پست ها :