تبلیغات
مهتاب موعود - من نان ندارم، تو از دین حرف میزنی!
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            فروغ مهتاب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من



امام‌ خمینی‌(ع‌) پس‌ از شكستن‌ سد، دروازه‌های‌ حكمت‌ و معنویت‌ قرآن‌ را به‌سراسر جهان‌ گشود و همچون‌ خورشید فروزان‌ و ماه‌ درخشان‌ در آسمان‌ دین‌، پرده‌ ازحقایق‌ قرآن‌ و ‌ كلمات‌ ائمه‌ اطهار(ع‌) برداشت‌ و دنیای‌ قرن‌ بیست‌ و یكم‌ را به‌دانشگاهی‌ بس‌ شگرف‌ در فراگیری‌ الفبای‌ زبان‌ عرفان‌ علوی‌ تبدیل‌ كرد و همچنین‌ ابواب‌كرامت‌ و اسرار قدرتهای‌ خارق‌العاده درونی‌ را به‌ روی‌ انسان های‌ این‌ عصر، بالاخص‌مشتاقان‌ فتوت‌ و جوانمردی‌ خویش،‌ باز نمود. استاد یعقوب قمری شریف آبادی
نظر شما در مورد وبلاگ من چیست؟





برچسبها
مور اقتصادی حاکم شده بر زندگی انسان‌ها از سوی حکومت از مهمترین عوامل رشد قابلیت های معنوی و تربیتی در انسان است. رابطه امور اقتصادی و تربیت، رابطه‌ای تنگاتنگ است. به گونه‌ای که تأمین درست نیازهای اقتصادی در برنامه تربیت و رشد استعدادهای انسان از مهمترین جایگاه برخوردار است. پیشرفت جز به سامان یافتگی امور اقتصادی امکان‌پذیر نیست. از منظر حضرت علی (علیه السلام) از علل رشد توان‌مندی‌های انسان رفاهت زندگی او و سلامت اجتماعی است. آن حضرت خطاب به مالک اشتر می‌فرماید:

«ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَیْهِمُ الْأَرْزَاقَ فَإِنَّ ذَلِكَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِصْلَاحِ أَنْفُسِهِمْ وَ غِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَیْدِیهِمْ وَ حُجَّةٌ عَلَیْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَكَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَكَ.»1

ترجمه: پس روزى‏ اینان را فراخ دار كه فراخى روزى نیروشان دهد تا در پى اصلاح خود برآیند، و بی‌نیازیشان بود، تا دست به مالى كه در اختیار دارند نگشایند، و حجتى بود بر آنان اگر فرمانت را نپذیرفتند، یا در امانتت خیانت ورزیدند.

آن حضرت به صراحت به مالک که حاکمیّت در دستش است فرمان می‌دهد که مردمان را از نظر اقتصادی کاملاً تأمین نماید تا بستر رشد و پرورش آن‌ها فراهم شود. انسانِ گرفتارِ دغدغه معاش و اسیر فقر از آزادی معقول برای سیر به پیشرفت و پرورش قابلیت‌هایش و رشد در معنویت محروم است. فقر روان انسان را در اسارت خود می‌گیرد و مانعی بسیار جدّی در تربیت انسان‌ها است. حضرت علی (علیه السلام) در گور رفتن را از تنگدستی بهتر می‌دانند2

چه برسد به اینکه انسان بخواهد در این اوضاع پیشرفت تربیّتی داشته باشد و یا به فکر رشد قابلیت‌هایش باشد! انسان گرفتار در فقر در بهره‌مندی از تربیّت فطری با دشواری روبرو می‌گردد و شکوفایی استعدادهایش آسیب می‌بیند و هیچ ستمی به انسان بالاتر از این نیست که توان‌مندی‌هایش سرکوب شود، و از زندگی معقول محروم بماند. حضرت علی همواره فقر را سدّی در برابر پیشرفت انسان‌ها می‌دید و پیوسته آن را نکوهش می‌کرد. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید:

«إِنَّ الْفَقْرَ مَذَلَّةٌ لِلنَّفْسِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ جَالِبٌ لِلْهُمُومِ»3

ترجمه: به درستی که تنگدستی سبب خواری نفس و باعث حیرانی عقل و موجب پیدایش اندوه هاست.

تبعات ویرانگر تنگدستی در همه وجوه فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جلوه می‌یابد؛ امام علی (علیه‌السلام) خطاب به امام حسن می‌فرماید:

«یابنیَّ من ابتلی بالفقرِ فقد ابتلی باربعِ خصال: بالضعفِ فی یقینه، و النقصان فی عقله و الرقّـة فی دینه و قلّة الحیاء فی وجههِ، فنعوذ باللهِ من الفقر.»4

آن حضرت به صراحت به مالک که حاکمیّت در دستش است فرمان می‌دهد که مردمان را از نظر اقتصادی کاملاً تأمین نماید تا بستر رشد و پرورش آن‌ها فراهم شود. انسانِ گرفتارِ دغدغه معاش و اسیر فقر از آزادی معقول برای سیر به پیشرفت و پرورش قابلیت‌هایش و رشد در معنویت محروم است. فقر روان انسان را در اسارت خود می‌گیرد و مانعی بسیار جدّی در تربیت انسان‌ها است. حضرت علی (علیه السلام) در گور رفتن را از تنگدستی بهتر می‌دانند

ترجمه: فرزندم هر کس دچار فقر شود به چهار خصلت گرفتار می‌شود: ضعف در یقین، نقصان در عقل، سستی در دین و کم حیایی در چهره اش ، به خدا پناه می‌برم از فقر.

حضرت علی تنگدستی را از مرگ بزرگتر می‌دانند، ایشان بر این باورند که انسان تنگدست از خواسته‌ها و مطلوب‌های خویش که سرمایه زندگی مادی اوست محروم می‌شود و از این بابت دچار تأثر می‌گردد و بالطبع از مقاصد خویش باز می‌ماند و این مرگی بزرگتر از مرگ طبیعی است! انسان تنگدست در طول زندگی‌اش در زیر فشار پیاپی اندوه‌ها و سختی‌های زندگی قرار می‌گیرد؛ امّا مردن یک بار است و مصیبت آن هم یک مرتبه.5

مسائل بیان شده، حاکمان و اهداف سیاسی اتّخاذ شده از سوی آن‌ها را که منجر به این رکود و سرکوب توان‌مندی‌های انسان شده را متنبّه کرده و بر پاسخ‌گویی آنان در پیشگاه پروردگار عادل هشدار می‌دهد و وظیفه سنگین آنان را گوشزد می‌کند.

نقل کرده‌اند کسری انوشیروان، کارگران شهر را جمع کرد در حالی که خود درّی شاهوار را در دست می‌گرداند پس رو به مردم کرد و گفت: چه چیزی برای پیش برد کارها زیان بخش‌تر است و بیشتر آن را به نابودی می‌کشاند؟ هر که پاسخ مورد نظر مرا بدهد این دّر را در دهان او قرار می‌دهم. هر کدام از آنها سخنی، از قبیل نیامدن باران و آمدن ملخ، نامساعد شدن هوا گفتند، آنگاه رو به وزیرش کرد و گفت: تو بگو؛ من گمان می‌کنم که عقل تو برابر همه رعیت بلکه هنوز بیشتر است. او در جواب گفت: چیزی که در پیشرفت کارها اثر زیان‌بخشی دارد، برگشتن راه و روش پادشاه نسبت به ملّت و روا داشتن ظلم و جور بر آنها است. انوشیروان گفت: رحمت خدا بر پدرت باد با این عقل، تو پادشاهان را شایسته آن دیدی که آن‌ها تو را بدان شایسته دیدند و آن دّر را به وی داد و او گرفت در دهان خود نهاد.6

 

پی نوشت ها:

1نهج البلاغه، نامه/ 53؛

2غررالحکم و دررالکلم ص 32،

3همان، ص 365؛

4 محمد بن محمد، شعیری ص 129؛

5شرح ابن میثم، ج 5، ص 335.

6پیشین، ص 101.

منبع:تبیان






نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
          
یکشنبه 12 آبان 1392
پنجشنبه 16 شهریور 1396 06:15
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was great.
I don't know who you are but certainly you're going to a famous blogger
if you aren't already ;) Cheers!
دوشنبه 9 مرداد 1396 23:29
magnificent post, very informative. I wonder why the other
specialists of this sector do not notice this. You should proceed your writing.
I am sure, you have a great readers' base already!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 15:40
I really like reading an article that can make men and women think.

Also, thank you for allowing for me to comment!
یکشنبه 20 فروردین 1396 12:17
It's in fact very complicated in this full of activity
life to listen news on Television, thus I only use world wide web for that purpose, and get the hottest news.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • تعداد کل پست ها :